جالب انگیزناک

علمی،مذهبی،تست روانشناسی،ورزشی،ادبی،طنز و....

جعبه لايتنر/جي 5

به نام خدا

جعبه لایتنر چیست ؟

يكى از روش هاى مؤثر براى يادگيرى و حفظ كردن مطالب ، استفاده از جعبه لايتنر است .در اينجا نحوه كار با اين جعبه را توضيح مى دهيم و اميدواريم شما با استفاده از اين ابزار ساده و سودمند، بر يادگيرى خود بيفزائيد و در زمان محدودتر باكيفيت بهتر مطالب بيشترى را به خاطر بسپاريد.

تاريخچه روش لايتنر:

 این روش در سال 1972 توسط محقق و روانشناس معروف سباستین لایتنر ارائه شد. هم اکنون در بسیاری از کشورهای جهان از جمله اتریش ، هلند ، آمریکا و حتی ایران نسخه دستی این جعبه بین علاقمندان به یادگیری بدون فراموشی کاربرد دارد.

لایتنر روشی است مطمئن و دقیق برای انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت . در این روش بجای کنترل هر روزه کل مطالب   ( که با زیاد شدن مطالب، کاری غیر ممکن و یا بسیار وقت گیر می باشد) فقط با 5 بار تکرار یک مطلب در طی یک دوره ، روند آموزش به پایان می رسد و آن لغت برای همیشه در ذهن نقش می بندد. نکته حائز اهمیت در این روش آن است که یادگیری( حفظ کردن مطلب ) فقط و فقط یک بار در روز اول انجام شده و 4 نوبت بعدی فقط مربوط به تکرار آن می باشد.

علل استفاده از روش لایتنر

منحني فراموشي ابينگ هاووس : اگر انسان يك مطلب را به خوبي فرا بگيرد بعد از 24 تا 48 ساعت تقريباً نصف آنرا فراموش مي كند و پس از حدوداً يك ماه،80% آن را فراموش مي كند، كه نشان می دهد 80% آن در حافظه كوتاه مدت و20% آن در حافظه بلند مدت قرار گرفته است. جعبه يادگيري لايتنر مراحل يادگيري را طوري می پیماید تا با کمترین و مناسب ترين تكرار در قسمت اوج منحني فراموشي، مطالب به حافظه دراز مدت منتقل شوند.

آزمايش اسكينر: اين آزمايش ثابت مي كند كه هرگاه پس از عملي بلافاصله پاداش دريافت شود، باعث تشديد آن عمل ميگردد. وقتي شما در يك بازي موفقيتي به دست مي آوريد، پاداشي دريافت خواهيد كرد كه همان امتياز بيشتر است. اين امتياز به شما اشتياق مي دهد كه كماكان با شدت بيشتري به بازي ادامه دهيد. از اين خاصيت در روش يادگيري لايتنر استفاده شده است اين گونه كه شما پس از يادگيري در هر مرحله به مرحله بعد ميرويد و پاداش مي گيريد. و همين باعث مي گردد شما با تمايل بيشتري از آن استفاده كنيد.

از تكرارهاي اضافي و غير ضروري جلوگيري كرده، باعث اطمينان كامل از يادگيري مي شود. به واسطه تكرار منظم، هيچگاه لغتی را قبل از فراگيري كامل از قلم نخواهيد انداخت.

به زمان بندي خاص و كسل كننده اي متكي نيست. هر زمان که فرصت داشتید پشت رایانه نشسته و لغات را مرور نمائید. در صورت عدم استفاده از آن به مدتي طولاني نيز هيچ وقفه اي در امر يادگيري شما ايجاد نشده، جز آنكه مجبور خواهيد شد لغات را(در صورت فراموشی) مجدداً تكرار كنيد.

با دريافت پاداش و امتياز و مشاهده پيوسته موفقيت خود، يادگيري از حالت خسته كننده به يك بازي و امر لذت بخش و دلنشين تبديل مي شود.

بدون آن كه نياز به رعايت جدول زماني خاصي براي يادگيري باشيد، در دام زمان بندي سيستم خواهيد افتاد و از نتايج آن بهره مند مي گرديد. اين شيوه حتي در زندگي شما اثر مثبت گذاشته آن را منظم مي سازد. 

جعبه يادگيرى لايتنر:

اين وسيله كه توسط محقق اتريشى آقاى 'سباستين لايتنر' طراحى شده است . مطالب را از حافظه كوتاه مدت شما به حافظه بلند مدتتان منتقل می نمايد. اين گام به گونه اى انجام مى گيردكه شما احساس يك تفكر سخت يا تكرارهاى خسته كننده نخواهيد كرد انسان وقتى ازكارى لذت ببرد ديگر احتياجى نيست تا خود را مجبورکند به آن بپردازد بلكه خود به خود به طرف آن می رود.

 اساس علمی:

اين وسيله بر اساس تجارب روانشناسى و تربيتى زير طراحى شده است .

ا) اگر انسان يك مطلب يا مفهوم را به خوبى فرا بگيرد بعد از يك روز تا يك هفته تقريبا45% آنرا فراموش می كند و بعد از يك  ماه 80% آن فراموش مى شود به اين ترتيب فقط 20% وارد حافظه دراز مدت مى شود. جعبه لايتنر برنامه را به گونه اى تنظيم مى كند  تا با بيشترين تكرار در قسمت خطرناك منحنى فراموشی، مطالب به حافظأ دراز مدت هدايت شود.

) آزمايش اسكينر: اين آزمايش مى گويد هركاه بلافاصله بعد از هر عملى پاداش دريافت شود، باعث تشديد آن عمل مى شود. وقتى دربازى موفقيتى به دست مى آورید پاداش می گيريد كه همان امتياز بيشتر است . اين امتياز بيشتر چون به شما رضايت می دهد تمايل پيدا مى كنيدكه كماكان با شدت بيشترى به بازى ادامه دهيد.

از اين خاصيت در جعبه يادگيرى "لايتنر" استفاده شده است ، يعنى شما هر بام كه چيزى را ياد مى گيريد به قسمت بعدى مى رويد امتياز مى گيريد و همين باعث مى شود دائما از آن با تمايل قلبى استفاده كنيد.

مزاياى اين وسيله :

ا) از تكرارهاى غير ضرورى جلوگيرى مى كند، به عبارتى ديگر شما براى آنكه مطلبى را از حافظه كوتاه مدت به بلند مدت منتقل كنيد نيازمند تكرارهاى مكررهستيد، اما وقتى يك صفحه را براى چندمين بام مطالعه می كنيد مطالبى را كه بلد هستيد مجددا مى خوانيد در صورتيكه ديگر لزومى به تكرار آن نيست و تكرار بى جهت آن باعث اتلاف وقت و انرژى، بى حوصلگى و در نتيجه دلزدكى شما مى شود اما جعبه لايتنر فقط مطالب چموش و رام نشدنى را شكاركرده و ما را وادار به تكرار آن مى كند.

2) اگر شما آنرا براى مدتى هم رها سازيد هيچ اختلالى دركار يادگيرى ايجاد نمى شود جز آنكه مجبور مى شويدكارت ها را بار ديگر مرور كنيد. البته توصيه ما اين است كه كار را به طور منظم ادامه دهيد.

3) باگرفتن امتياز و مشاهده پيوسته موفقيت ، يادگيرى براى شما از يك حالت خسته كننده به يك بازى لذت بخش و دل نشين تبديل مى شود.

چگونه از جعبه لايتنر استفاده كنيم ؟

 جعبه لايتنر يك قوطى دربازاست كه ازپنج قسمت تشكيل مى شود. (شكل زیر )

جعبه لايتنر

عرض قسمت هاى مختلف به ترتيب یک ، دو ، چهار ، هشت و پانزده سانتی متراست . اين جعبه را مى توانيد خودتان با مقوا و مثلا از قوطی پودر لباس شویى،كفش و ... درست كنيد، يا اينكه جعبه آماده را از بیرون خریداری کنید.

اين روش را مى توانيد براى يادگيرى لغات زبان انگليسى، فارسى، عربى و يا هر فرمول يا مطلب درسی فرارى كه مى خواهيد به خاطر بسپاريد به كارگيريد.

هر موضوع ياد گرفتنى را روى يك برگ كاغذ (فيش ) مى نويسيد. دقت كنيد كه روى هر فيش یک موضوع یادگرفتنی را بنويسيد.يعنى لغت را در یک روی کاغذ و جواب آن رادر روی دیگر برگه مى نويسيد. در روى يك برگه بیش از یک موضوع راننويسيد. مى توانيد در يك روى برگه مثلا سمت چپ يك موازنه شيمياى را بنويسيد و در پشت آن نتيجه و سمت راست موازنه رابنويسيد هم چنين مى توانيد براى فرمولهاى فيزيك يا رياضى يا مطالب درس زيست شناسی و به طوركلى براى هر يك از مطالب حفظ كردنى اين روa را به كارگيريد. البته تا به حال بيشترين استفاده از اين روش در مورد يادگيرى واژه هاى زبان بوده است .

مراحل كار:

ا.روز اول : تعدادى از برگه ها (فيش ها) را تكميل می كنيد و پس از اينكه هر دو روى برگه را يكى دوبار مرور كرديد برگه ها را در خانه اول جعبه قرار دهيد. مى توانيد هر روز، ده پانزده يا تعداد بيشترى برگه آماده نمائيد. شايد در بعضى روزها هم برگه اى تهيه نكنيد.

2. روز دوم : ابتدا برگه هاى راكه ديروز تهيه كرده بوديد از خانه اول برداريد. سوال ها را از روى برگه بخوانيد و سعى كنيد جواب ها را به خاطر بياوريد آنهایى راكه بلد نبوديد مجددا در خانه اول قرار دهيد وآنهاى راكه بلد بوديد به خانه دوم منتقل كنيد و پشت اين برگه ها يك كاغذ رنگى با ارتفاع بيشتر قرار دهيد.

در پايان ، برگه هایى راكه در روز دوم براى اولين بار تهيه كرده ايد در خانه اول قرار دهيد.

3.روز سوم : به برگه هاى خانه دوم دست نمی زنيد زيرا خانه دوم هنوز تكميل نشده است و ظرفيت دوگروه برگه را دارد. پس باز هم از برگه هاى خانه اول شروع مى كنيد و برگه هاى را كه جواب سوالاتشان را بلد هستيد به خانه دوم منتقل می كنيد و درپشت كاغذ رنگى قرار مى دهيد تا اين برگه ها با برگه هاى روز كذشته مخلوط نشود. برگه هاى كه پاسخشان را بلد نيستيد به همراه برگه هاى جديدى كه امروز تهيه كرده ايد در خانه اول قرار دهيد.

3.روز چهارم :

 الف ) امروز ابتدا از خانه دوم شروع مى كنيد زيرا خانه دوم ظرفيت دوگروه بركه را دارد و ظرفيت آن روز قبل تكميل شده است . ولى فقط برگه هاى رديف جلوتر را برمى داريد. (يعنى برگه هايى كه جلوى كاغذ رنگى قرار دارند ) سؤالات روى اين برگه ها را مطالعه مى كنيد و اگر جواب درست داديد برگه ها را در داخل خانه سوم و در ابتداى آن قرار مى دهيد و پشت اين برگه ها يك كاغذ رنگى با ارتفاع بيشتر قرار مى دهيد تا فاصله گذارى مشخص شود ضمنا برگه هاى باقى مانده در خانه دوم را جلوتر مى بريد وكاغذ رنگى را در پشت اين برگه ها مى گذاريد.

ب ) سپس به خانه اول برگرديد و برگه هاى آ ن را برداريد و آنهايى را كه بلد هستيد در خانه دوم و پشت كاغذ رنگى قرار می دهید

ج ) برگه ها يى كه پاسخ آ نها را بلد نيستند و همچنين برگه هاى جد يد راكه تهيه كرده ا يد در خانه اول مى گذاريد.

5. خانه سوم براى چهارگروه برگه در نظر گرفته شده و بايد چهار روز صبر كنيد تا ا ين قسمت تكميل شود البته هر روز پس از ورود برگه ها از خانه دوم به خانه سوم پشت ا ين برگه ها يك كاغذ رنگى مى گذاريد تا قسمت سوم هم به تدريج و پس از چهار روز تكميل شود.

6. خانه چهارم جاى هشت گروه برگه را دارد و هشت  روز پس از ورود اولين برگه ها پر خواهد شد. خانه پنجم جاى پانزده گروه برگه را دارد و پانزده روز پس از ورود اولين برگه ها به ا ين قسمت تكميل مى شود. يعنى اگر شما در كارتان وقفه اى نينداز يد 30روز طول خواهد كشيد تا هر 5 قسمت جعبه لايتنر تكميل شود. توجه داريد كه بين هر دو گروه برگه يک كاغذ رنگی با ارتفاع بیشتر قرار مى دهيد تا برگه هاى مربوط به روزهاى مختلف با يكد يگر مخلوط نشوند از روز سی و يكم به تدر يج برگه ها از داخل جعبه خارج  مى شود و شما مى توانيد اين برگه ها را بايگانى نمائيد زيرا پس از 5 بار تكرار موفقيت آميز هر برگه در زمان های متفاوت مى توانيد  مطمئن باشيدكه آ ن موضوع را براى هميشه فراگرفته ايد و هيچگاه آ نرا فراموش نخواهيدكرد.

نتيجه : به اين ترتيب شما با روشى كه شبيه بازى انفرادى است و در اوقات فراغت مى توانيد باكمتر ين ميزان اتلاف وقت آنچه را كه يادگيرى اش برا يتان مشكل تر است بيشتر تكرار كنيد و زود تر و بهتر و براى هميشه به خاطر بسپاريد و آ نچه را كه زود تر ياد مى گير يد  فقط با 5 بار تكرار براى هميشه فرا بگيريد.

تذكر: روش استفاده صحيح از جعبه لايتنر به همين ترتيبى است كه در ا ين نامه توضيح داد يم اميدوار يم شما نيز با به كارگيرى ا ين روش در حفظ كردن و به خاطر سپارى مطالب درسى موفق شو يد.

يك نكته مهم : در هر مرحله كه به سوال يك برگه نتوانستيد جواب دهيد با يد آ ن برگه را به اولین خانه برگردانيد.

پاسخ به يك سؤال : يكى از داوطلبان كه با جديت از جعبه لايتنر استفاده مى كرد با نگرانى سؤالى را مطرح كرد، او پرسيد: مگر شما نگفته بوديد وقتى يك برگه را پس از پنج بار تكرار در جعبه لايتنر از جعبه بيرون گذاستيم آن موضوع براى هميشه در حافظه مان بايد ثبت شود. جواب دادم ، بله همينطور است . او ادامه داد ولى من برگه هايى راكه يك ماه پيش از جعبه بيرون گذاشته ام بار ديگر مطالعه كردم و متوجه شدم جواب آنها را فراموش كرده ام . مى دانيد مشكل اين داوطلب چه بود؟

 او هرباركه جواب برگه اى را بلد نبود آن برگه را به خانه قبلى برمى گرداند در صورتيكه لازم بود آن برگه را به خانه اول برگرداند و مجددا تمام مسير را از اول طى كند. شما بايد بتوانيد يك برگه را بدون هيچگونه اشتباه در پنج بار تكرار در فواصل تعيين شده به درستى پاسخ دهيد، يعنى حتى يكبار هم اشتباه نكنيد و اگر اشتباه كرديد آن برگه را به اولين خانه برگردانید

یک تجربه : من خود از این جعبه به طور مداوم برای لغات زبان استفاده کردم ، باید بگویم 90% مطالب در ذهنم مانده ایت و فقط 10 % مطالب در ذهنم تثبیت نشده است . آن هم به خاطر این بود که در بعضی از روز ها از آن استفاده نکردم.

برای تهیه برگه مطالب می توانید یک برگه A4 را با تاکردن به 16 قسمت قسیم کرده ( مطابق شکل ) و آن را با قیچی ببرید و یا اینکه آن را از بیرون خریداری نمایید.

آموزش جعبه ي لايتنر به نحوي ساده تر:

ابتدا یک جعبه 5 خانه یا بیشتر نیاز دارید؛ خانه های جعبه را از کوچک به بزرگ انتخاب کنید، می توانید این جعبه را بصورت آماده خریداری کنید اما من پیشنهاد می کنم آنرا خودتان بسازید و از آن مهمتر کلمات را حتما خودتان انتخاب کنید و فلش ها را خودتان آماده کنید، اینکار باعث می شود کلمات را بهتر بیاموزید.

به هر یک از خانه های یک عدد اختصاص می دهیم (این عدد را ظرفیت خانه می نامیم)

خانه     1       2       3       4       5

ظرفیت 1       2       4       8       16

ظرفیت تقریبا برابر دو به توان (شماره خانه منهای یک) است!

جعبه من به شکل زیر می باشد! اندازه خانه ها را با توجه به برگه های فلشی که در نظر می گیرید انتخاب کنید، کوچکترین خانه یعنی خانه یک و دو که هم اندازه هستند باید جای تعدادی معادل 30 را داشته باشند.

________________________

|         1       |        4       |

|________ ___|              |

|         2       |_________ __|

|________ ___|              |

|                  |        5       |

|         3       |                 |

|_______ ____|________ ___|

فرض کنید می خواهید روزی 5 کلمه یاد بگیرید،

روز اول:

·        5 فلش کارت را آماده کنید(5 تکه کاغذ هم اندازه یکطرف برگه کلمه انگلیسی و طرف دیگر برگه معنی آنرا بنویسید.)

·        این برگه ها را بخوانید و حفظ کنید و آنها را در خانه اول با ظرفیت 1 قرار دهید

ظرفیت هر خانه نشان دهنده دسته برگه هایی است که می تواند در آن خانه قرار گیرد، مثلا خانه سوم با ظرفیت چهار، چهار دسته برگه ظرفیت دارد.

روز دوم:

·        5 فلش کارت را آماده کنید(5 تکه کاغذ هم اندازه یکطرف برگه کلمه انگلیسی و طرف دیگر برگه معنی آنرا بنویسید.) ،

·        به خانه اول توجه کنید، این خانه با یک دسته برگه داخلش پر محسوب می گردد. کار را از اولین خانه پر یعنی خانه یک شروع می کنیم، دسته برگه موجود در این خانه را خارج کرده و بخوانید (فقط طرف انگلیسی برگه ها را نگاه کنید) برای هر برگه آیا معنی کلمه را می دانید؟

o       بله، پس آن فلش کارت را به خانه بعدی انتقال دهید

o       خیر، فلش کارت را برای دوره بیرون بگذارید

·        تمام فلش کارتها بیرون جعبه (5 فلش امروز و فلشهای خارج شده که معنی آنها را نمی دانستید!) را حفظ کنید و سپس همه را در خانه اول بگذارید

روز سوم:

·        5 فلش کارت را آماده کنید(5 تکه کاغذ هم اندازه یکطرف برگه کلمه انگلیسی و طرف دیگر برگه معنی آنرا بنویسید.) ،

·        کار را از اولین خانه پر یعنی خانه یک شروع می کنیم (خانه دوم دارای یک دسته برگه است پس هنوز به ظرفیت 2 نرسیده و خانه اول پر محسوب می گردد) ، دسته برگه موجود در این خانه را خارج کرده و بخوانید (فقط طرف انگلیسی برگه ها را نگاه کنید) برای هر برگه آیا معنی کلمه را می دانید؟

"قبل از ادامه، برای اینکه دسته برگه جدید را از دسته برگه قبلی جدا کنیم، در خانه دوم یک کاغذ رنگی پشت دسته برگه قبلی می گذاریم."

o       بله، پس آن فلش کارت را به خانه بعدی انتقال دهید (بعد از برگه رنگی جدا کننده)

o       خیر، فلش کارت را برای دوره بیرون بگذارید

·        تمام فلش کارتها بیرون جعبه (5 فلش امروز و فلشهای خارج شده که معنی آنها را نمی دانستید!) را حفظ کنید و سپس همه را در خانه اول بگذارید.

روز چهارم:

·        5 فلش کارت را آماده کنید(5 تکه کاغذ هم اندازه یکطرف برگه کلمه انگلیسی و طرف دیگر برگه معنی آنرا بنویسید.) ،

·        کار را از اولین خانه پر یعنی خانه دوم شروع می کنیم (خانه دوم دارای دو دسته برگه است و به ظرفیت 2  دسته برگه رسیده و خانه پر محسوب می گردد) ، دسته برگه اول (دسته برگه ای که ابتدا در این خانه گذاشته شده است یعنی دسته برگه قبل از کاغذ رنگی، نه دسته برگه دیروز) موجود در این خانه را خارج کرده و بخوانید (فقط طرف انگلیسی برگه ها را نگاه کنید) برای هر برگه آیا معنی کلمه را می دانید؟

o       بله، پس آن فلش کارت را به خانه بعدی انتقال دهید

o       خیر، فلش کارت را برای دوره بیرون بگذارید

·        کار را با اولین خانه یعنی خانه یک ادامه دهید، دسته برگه موجود در این خانه را خارج کرده و بخوانید (فقط طرف انگلیسی برگه ها را نگاه کنید) برای هر برگه آیا معنی کلمه را می دانید؟

"قبل از ادامه، برای اینکه دسته برگه جدید را از دسته برگه قبلی جدا کنیم، در خانه دوم یک کاغذ رنگی پشت دسته برگه قبلی می گذاریم. می توانید از کاغذ رنگی گذشته که الان در ابتدای جعبه قرار گرفته، استفاده کنید و آنرا به پشت دسته برگه های موجود در خانه دوم انتقال دهید."

o       بله، پس آن فلش کارت را به خانه بعدی انتقال دهید (بعد از برگه رنگی جدا کننده)

o       خیر، فلش کارت را برای دوره بیرون بگذارید

·        تمام فلش کارتها بیرون جعبه (5 فلش امروز و فلشهای خارج شده که معنی آنها را نمی دانستید!) را حفظ کنید و سپس همه را در خانه اول بگذارید.

و همینطور اینکار را برای روزهای آینده ادامه دهید.

پس متوجه شدید که:

·        هر کلمه ای را که نمی دانید از هر خانه ای که باشد خارج شده و با فلش های جدید پس از مطالعه در خانه اول قرار می گیرد.

·        هر روز فلش های آن روز را آماده می کنیم.

·        با آخرین خانه پر جعبه شروع می کنیم و اولین دسته برگه موجود در این خانه را می خوانیم، سپس به خانه پر قبلی می رویم و اولین دسته برگه این خانه را می خوانیم و به همین ترتیب تا خانه اول ادامه می دهیم.

·        برای دسته برگه های هر خانه که خوانده می شوند در صورتیکه معنی کلمه را که می دانیم پس از گذاشتن کاغذ رنگی در آخر خانه بعدی، فلش را به آخرین محل خالی خانه بعد جدول، بعد از جدا کننده منتقل می کنیم و اگر معنی کلمه ای را نمی دانیم آنرا برای دوره از جعبه خارج می کنیم تا پس از مطالعه با فلش های جدید آن روز وارد خانه یک شوند.

·        برای خارج کردن، هر دسته را از ابتدای خانه بر میداریم و برای وارد کردن، دسته برگه ها را بعد از جدا کننده به انتهای خانه اضافه می کنیم

·        اگر هر روز اینکار را انجام دهید همه خانه ها بعد از 31 روز پر خواهد شد و اولین کلمه ای را که آموخته اید بعد از این مدت از جدول خارج می شود!

جی ۵

جی ۵ مخفف جعبه یادگیری ۵ خانه‌ای است، جی ۵ در ظاهر یک جعبه و در واقع روش علمی یادگیری است که بر مبنای آن آموخته‌ها از حافظه بلند کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل می‌شوند.

 

اساس علمی

در مجموع، گاترین روش تکرار را برای انتقال به حافظهٔ بلند مدّت پیشنهاد می‌کند؛ ابینگ هاوس روش مرور را برای تثبیت کردن آن در حافظهٔ بلند مدّت پیشنهاد می‌کند، و اسکینر با یک تیر هر دو نشان را می‌زند

قانون همه چیز یا هیچ چیز گاترین و تداعی تکرار:

این دانشمند می‌گوید "اگر چه ممکن است یک درس که از مطالب زیادی تشکیل شده را به طور ناقص (مثلاً ۷۰٪) یاد بگیریم، اما یک مطلب (مثلاً معنی یک لغت) را ممکن نیست ناقص(مثلاً ۷۰٪) یاد بگیریم. یا کامل(یعنی ۱۰۰٪) یاد می‌گیریم، یا اصلاً یاد نیگیریم(یعنی ۰٪) پس یک لغت لازم است دائم تکرار شود تا به حافظهٔ بلند مدت منتقل شود.

پاداش‌های فوری اسکینر:

بوریس فردریک اسکینر با آزمایش‌هایی علمی نشان داد «هرگاه به یک رفتار بلافاصله و به صورت آنی پاداشی داده شود آن رفتار تکرار خواهد شد.» لذا هر بار که شما به معنای لغتی پرسیده شده را صحیح جواب دهید، احساس رضایتی که بلافاصله ایجاد می‌شود شما را به ادامهٔ این کار تشویق می‌کند، تمرکز شما را بر کار افزایش می‌دهد و شما را به موضوع علاقه مند می‌کند. این‌ها همان عوامل ارتقاء بازده یادگیری اند.

قاعده منحنی فراموشی ابینگ هاووس:

ابینگ هاووس نشان داد ۲۰ دقیقه پس از حفظ کردن مقداری واج‌های بی معنا ۸۰٪ آنها فراموش می‌شوند و بقیه هرگز فراموش نمی‌شوند. ضمناً سرعت فراموشی ابتدا سریع است و به مرور کند می‌شود و وقتی ۲۰٪ مطالب در خاطر ماند صفر می‌شود. ضمن اینکه مرور مطالب قبلاً حفظ شده باعث کاهش این سرعت به نصف و حتی بهتر از آن (در صورت خوب حفظ کردن) می‌گردد. لذا اگر معنی لغت‌های زبان خارجی را که چندان هم بی معنا نیستند حفظ کنیم، این روند فراموشی بیش از یک روز طول می‌کشد و با پنج بار مرور موفّق به مقدار ناچیزی می‌رسد و در صورت کاربردی بودن، مادام العمر در ذهن خواهد ماند.

ابزار

جعبهٔ لایتنر بر اساس منحنی فراموشی عمل می‌کند

جعبهٔ لایتنر جعبه‌ای ۶ در ۳۰ سانتیمتری ست که ۵ خانه دارد که اندازهٔ هر یک از آنها بر اساس منحنی فراموشی دو برابر قبلی ست، به صورتی که خانه شمارهٔ یک، ۱ واحد، خانهٔ شمارهٔ دو، ۲ واحد، خانه شمارهٔ سه، ۵ واحد، خانه شمارهٔ چهار، ۸ واحد و خانهٔ شمارهٔ پنج، ۱۴ واحد است. می‌توانید آن را بسازید، یا خریداری کنید.

هر خانهٔ اصلی با تعدادی «واسط» یا «جداکننده» به قسمت‌های کوچک تری تقسیم می‌شود. پس خانهٔ دوم، سوم، چهارم و چنجم، باید به ترتیب به دو، چهار، هشت و شانزده قسمت تقسیم شوند. برای تهیهٔ آنها از مقواهای کلفت رنگی تیره و زیبا به ابعاد ۵٫۵ در ۸ سانتیمتر استفاده کنید، تا با دوام و تمیز بمانند. استفاده از جعبهٔ لایتنر سی خانه‌ای با دیواره‌های اصلی بلند تر توصیه می‌شود.

جی برگ‌ها برگه‌های کوچکی اند که در یک طرف آنها سوال(لغت) و در طرف دیگرشان جواب(معنی لغت) نوشته می‌شوند. برای تهیهٔ آنها باتا کردن کاغذ A۴ به دو قسمت، می‌توانید کاغذ A۵ سپس A۶ و در نهایت A۷ بدست آورید که برای این کار مناسب اند. انتخاب دیگر خرید آنهاست.

همراه جی پنج وسایل اظافی زیاد دیگری هم می‌آیند. از قبیل زیر دستی مخصوص فلش کارت نویسی، کیف حمل فلش کارت، کیف مخصوص حمل جی پنج، کیف مدرسه‌ای که می‌توان با آن جی پنج نیز حمل کرد.

روش آغاز کار

روز اول

در یک طرف کارت‌ها سوال(لغت) و در طرف دیگرشان جواب(معنی لغت) را بنویسید

سؤال و جواب‌ها را آنقدر مرور کنید تا حفظ شوید

کارت‌های حفظ شده را در خانهٔ اوّل(بخش۱) قرار دهید

روز دوم

همهٔ سوال‌های خانهٔ اول را یک به یک مرور کرده و پاسخ دهید.

کارت‌های سوال‌هایی را که صحیح پاسخ گفتید به خانهٔ اصلی قسمت دوم ببرید.

کارت‌های سوال‌هایی را که نادرست پاسخ گفتید به خانهٔ اصلی اول برگردانید.

روز سوم

از خانهٔ دوم قسمت اول شروع کنید: همهٔ کارت‌ها را بدون مرور یک قسمت جلو ببرید. زیرا زمان مرور آنها فرداست. نه امروز

در مورد خانهٔ اول مانند روز قبل عمل کنید

روز چهارم

از آخرین قسمت خانهٔ دوم شروع کنید: سوال‌ها روی کارت‌ها را بخوانید. اگر بلدید کارت را به خانهٔ بعد منتقل کنید. و گرنه آن را از جعبهٔ لایتنر خارج کنید! زیرا برای حفظ شدن بلند مدّت باید کارت یک بار به طور کامل همهٔ خانه‌ها را با موفّقیت طی کند. بدون این که در میان راه با شکست مواجه شود. به همین دلیل بهتر است همواره با تعداد کارت نسبتاً کم و وقت و علاقهٔ کافی حفظ کنید.

حال به سراغ قسمت قبلی رفته و همهٔ کارت‌ها را یک خانه بدون مرور به جلو ببرید.

اکنون نوبت خانهٔ اوّل است. طبق معمول عمل کنید

در نهایت همهٔ کارت‌های خارج شده از جعبه در اثر عدم یاد آوری کامل را به جعبه باز گردانید.

توجه: نگران خارج شدن کارت‌ها از جعبه نباشید. بلکه خوشحال باشید که به این ترتیب لغت‌ها را که بلد نیستید بیشتر مرور خواهید کرد و لغت‌ها را که بلدید کمتر. ضمن این که این بار از پس آنها بر می‌آیید.

روش کلی کار

 

توجه: اگر موفق شدید یک خانه جلو بروید، اما اگر بلد نبودید به خانهٔ اول برگردید. این شکست نیست تمرکز بر نقاط ضعف است

به قسمت آخر هر خانهٔ اصلی قسمت اصلی می‌گوییم و به سایر قسمت‌ها قسمت فرعی

  • هر روز از آخرین قسمت شروع کنید.
    • اگر قسمت فرعی ست، برگه‌های آن قسمت را به قسمت بعد منتقل کنید
    • اگر قسمت اصلی ست، برگه‌های آن قسمت را بردارید و از خود بپرسید. آنهایی که بلدید را به قسمت بعد منتقل کنید. آنهایی را که بلد نیستید از جعبه خارج کنید
      • اگر این آخرین قسمت است و قسمتی بعد از آن نیست، آفرین! زیرا شما موفّق شده‌اید این لغت‌ها را به خاطر بسپارید
  • حال به سراغ قسمت قبل از آن بروید و همین کارها را برایش انجام دهید
  • آنقدر ادامه دهید تا به قسمت اوّل برسید.
  • پس از پایان جابجا کردن همهٔ قسمت‌های فرعی و مرور همهٔ قسمت‌های اصلی (که حدّاکثر ۵ تا در یک روز اند، لغت‌ها را که از جعبه خارج شده‌اند با تکرار و کاربرد و روش‌های دیگر به خوبی حفظ کنید و به خانهٔ اول بیفزایید

حال اگر مایلید برگه‌های جدیدی که نوشته‌اید را وارد جعبه کنید، آنها را هم حفظ کرده و یه خانهٔ اول بیفزایید

جی ۵ در ایران

برای اولین بار در سال ۱۳۷۵ محصول تلاش دانشمندانی چون لایتنر، ابینگ هاووس، اسکینز، گاترین و... توسط مهدی مالکی نژاد تکامل یافته و با نام جی ۵ در ایران توزیع شد. جی ۵ دارای گواهینامه ثبت اختراع ۳۱۳۵۰ از سازمان ثبت اسناد جمهوری اسلامی ایران است.

منابع

ويكي پديا دانشنامه آزاد

www.basiji.gigfa.com

دفتر برنامه ريزي به روش قلم چي

نرم افزار نگارستان

 

+ نوشته شده در  یکشنبه 12 تیر1390ساعت 16:38  توسط رضا  |